Ammattijärjestäjä

JÄRJESTÄMISELLÄ TILAA, SELKEYTTÄ JA TASAPAINOA ARKEEN

Ammattijärjestäjä on järjestämisen asiantuntija.

 

Ammattijärjestäjä auttaa asiakasta luopumaan turhasta tavarasta ja järjestämään säilytettävät tavarat loogisesti, selkeästi ja tasapainoisesti. Luopumalla turhasta saat lisää aikaa ja voimavaroja itsellesi tärkeisiin asioihin.

 

Ammattijärjestäjänä ohjaan sinua pohtimaan omia arjen rutiinejasi sekä kulutustottumuksiasi ja annan vinkkejä tavaroiden kierrätykseen. Voimme myös pohtia yhdessä talouden- ja elämänhallintaan liittyviä asioita.

 

Ammattijärjestäjänä tarjoan järjestämisen palveluita paikan päällä asiakkaan luona sekä etäohjauksena ZOOMilla. Lisäksi tarjoan erilaisia valmennuksia, työpajoja, luentoja ja kursseja järjestämisen aihepiireistä.

 

Lue lisää blogikirjoituksestani: Kausitavaroihin liittyvä järjestäminen

Ammattijärjestäjältä apua kodin järjestämiseen.

Ammattijärjestäjä voi auttaa järjestämään:

  • koteja
  • toimistoja ja työpaikkoja
  • vapaa-ajan asuntoja
  • varastoja
  • muuttoja
  • kuolinpesiä

Järjestämisen kohteena voivat olla esimerkiksi:

  • tavarat
  • paperit
  • ajanhallinta ja arjen rutiinit
  • talous
  • elämänhallinta

Asiakas tekee itse päätökset poistettavista asioista –  mitään ei poisteta ilman asiakkaan lupaa. Ammattijärjestäjänä autan päätösten teossa ja kannustan turhautumisen hetkinä. Huolehdin myös aikataulusta ja projektin etenemisestä loogisesti ja järjestelmällisesti. Työtäni ohjaavat luottamuksellisuus ja asiakkaan tarpeet ja etu.


Sivun lopusta löydät usein kysyttyjä kysymyksiä ammattijärjestäjän työstä.


Haluatko tietää miten päädyin koulutetuksi ammattijärjestäjäksi? Lue täältä.

PALVELUALUE

Tarjoan ammattijärjestäjän palveluita paikan päällä seuraavilla alueilla:

  • Jyväskylä
  • Keski-Suomi
  • Kyyjärvi ja lähikunnat, kuten Karstula, Perho, Alajärvi
  • Pieksämäki

PALVELUPOLKU

Jos olet kiinnostunut hankkimaan ammattijärjestäjän palveluita, ota rohkeasti yhteyttä. Yhteydenotto ei vielä sido sinua mihinkään, mutta voimme jutella tilanteestasi ja palveluntarpeestasi ja saat vastauksen mahdollisiin kysymyksiisi. Eri yhteydenottotavat löydät alla olevan linkin kautta.

Ammattijärjestäjän palveluiden palvelupolku

Kun haluat saada minut avuksesi, sovitaan alkukartoitus joko käyntinä paikan päällä tai etänä. Teen sinulle kartoituksen pohjalta kirjallisen työsuunnitelman, joka auttaa sinua hahmottamaan projektin etenemistä.

 

Varsinaisen järjestämistyön voimme tehdä yhdessä sinun luonasi tai voin ohjata ja valmentaa sinua etänä järjestämään itsenäisesti. Etäohjaus sisältää välitehtäviä, motivointivinkkejä ja lempeää tilivelvollisuutta. Etätapaamisissa keskustelemme oman järjestämisprojektisi haasteista ja onnistumisista.  Järjestämis- tai etäohjauskertojen määrä sovitetaan sinun tarpeisiisi sopivaksi.

 

Prosessi päättyy loppuarviointiin, joka tarkoittaa työsuunnitelman päivittämistä ja prosessin kuvausta. Annan sinulle myös vinkkejä jatkoon. Sinulla on mahdollisuus antaa minulle palautetta työstäni.

ALKUKARTOITUKSELLA ALKUUN

Kaipaatko konkreettista järjestämisapua luonasi? Ammattijärjestäjänä toimin luottamuksella ja lempeydellä! Aloitan ammattijärjestäjän palvelut aina alkukartoituksella ja työsuunnitelman tekemisellä (60 €), jotta saan kattavan käsityksen sinun toiveista, tarpeista ja tavoitteista sekä projektin laajuudesta. 

 

Työsuunnitelma auttaa sinua hahmottamaan tulevaa järjestämisprojektia. Tämän jälkeen voit ostaa varsinaista järjestämistä tai etäohjausta edullisena pakettihintana tai tuntihinnalla itsellesi sopivan määrän.

HINNASTO

Alkukartoitus ja työsuunnitelma
ALKUKARTOITUS JA TYÖSUUNNITELMA

60 €

Kohteeseen tutustuminen paikan päällä (noin 60 minuuttia) ja kirjallisen työsuunnitelman tekeminen

Järjestämispalvelut paikan päällä
4 TUNNIN
JÄRJESTÄMISPAKETTI

249 € (62,25 € / tunti)

4 tuntia järjestämistä paikan päällä kohteessa

Ammattijärjestäjän palvelut tuntihinnalla
TUNTIHINTA alle 15 tunnin projekteille

65 € / tunti

TUNTIHINTA yli 15 tunnin projekteille

58 € / tunti

Ammattijärjestäjän paikan päällä toteutettavat palvelut ovat kotitalousvähennyskelpoisia (60 %). Lisätietoja kotitalousvähennyksestä löydät verottajan sivuilta. Sivuilta löydät mm. kotitalousvähennyslaskurin. Pelkästä konsultaatiosta tai suunnittelusta ilman varsinaista järjestämistä ei voi saada kotitalousvähennystä.

 

Alkukartoituksen ja työsuunnitelman tarpeellisuus voidaan arvioida yhdessä. Esimerkiksi jos olen aiemmin käynyt jo luonasi järjestämässä, voidaan alkukartoitus ja työsuunnitelma korvata maksuttomalla puhelulla, jonka aikana sovimme järjestämisen yksityiskohdista.

 

Jos kaipaat ideoita, inspiraatiota tai sparrausta omaan järjestämisprojektiisi, mutta haluat tehdä varsinaisen järjestämistyön itse, voit pyytää minut konsultaatiokäynnille kotiisi. Ammattijärjestäjän konsultaatio paikan päällä ilman kirjallista työsuunnitelmaa 60 € / tunti. 

varaa maksuton puhelu

Haluatko keskustella kanssani ammattijärjestäjän palveluiden hankkimisesta ennen ostopäätöstä?

Alla olevasta linkistä voit varata kanssani maksuttoman 30 minuutin mittaisen puhelun. Soitan sinulle sovittuna ajankohtana.

TILAUS- JA PERUUTUSEHDOT

Kaikki hinnat sisältävät alv 24 %. Minimiveloitus 2 tuntia, veloitan jokaiselta alkavalta puolelta tunnilta.

Maksamisen vaihtoehdot

  • ensisijaisesti korttimaksu maksupäätteellä
  • sähköpostiin lähetettävä lasku, maksuaika 14 vrk, yli 200 € laskuille
  • yrityksille verkkolasku mahdollinen

Matkakulut

Matkakulut veloitetaan 10 kilometriä ylittävältä osalta (yhteen suuntaan) lähtöpaikasta (Jyväskylä, Pieksämäki tai Kyyjärvi) 0,65 €/kilometri. 
Eli jos asiakkaan luokse tulee matkaa 20 km yhteen suuntaan, on matkakulukorvaus yhdeltä käynniltä (2×20 km – 2 x10 km) x 0,65 € = 13 €.

Sovitun ajan siirtäminen

Palvelun tilaus on sitova. Varatun ajan voi siirtää soittamalla tai tekstiviestillä ilman kuluja vähintään 24 tuntia ennen sovittua aikaa. Alle 24 tunnin sisällä peruutetusta ajasta veloitetaan puolet hinnasta. Peruuttamaton aika laskutetaan täysimääräisenä.

PALAUTTEITA JÄRJESTÄMISASIAKKAILTA

”Nuorisokielellä ilmaistuna 5/5 eli olen erittäin tyytyväinen!


Järjestely sujui nopeammin ja tehokkaammin ammattilaisen kanssa ja oli peräti hauskaa.


Siistin ja hyvässä järjestyksessä olevan varaston näkeminen herättää joka kerta oven avatessa suurta tyydytystä. Kun varasto saatiin kerralla kuntoon, on helpompi myös pitää se kunnossa.


Aiemmin jaksoin siivota ehkä jonkin nurkan, mutta yleisilme jäi sekavaksi ja tavaroita oli vaikea löytää."

”Olihan hauska ja tehokas päivä!

Sain tosi paljon vinkkejä tavaran kiertoon, järjestykseen (esim. samoihin toimintoihin liittyvät tavarat lähekkäin) ja ”esillepanoon” (fiksu viikkaus niin, että tekstiilien kuosi näkyy eikä tarvitse kaivella laatikoita).

Sain sinulta myös valtavasti apua ihan

fyysiseen työhön: kannoit kamaa varastoon ja pois siinä missä minäkin ja heiluit rätin kanssa hiki hatussa.


Antoisia olivat myöskin puolifilosofiset keskustelut tavaroihin ja ylipäätään omistamiseen liittyvistä ajatuksista ja tunteista.”

”Sain paljonkin apua päätöksenteossa.


Kiitän hienotunteisuudesta ja siitä, että kuuntelit tarinoitani tavaroista herkällä korvalla.


Puhuit järkeä, mutta et painostanut. Kannustit kivasti jatkamaan kirpparibisneksiä, joita olen harrastanut aiemminkin.”

"Että voi järkkäily olla innostavaa!"

"Aion noudattaa neuvoasi käyttää varastoimiani tavaroita ja poistaa aina vanhaa, jos haluan hankkia jotain uutta.”

"Availen edelleen kaapin ovia vain ihastellakseni järjestystä."

"Järjestämisprosessi onnistui hyvin.


Alkukartoituksen jälkeen alkoi oma prosessointi ja sitten kun työtä alettiin toteuttaa, niin Heidi osasi antaa oikeita neuvoja, joilla pääsimme eteenpäin.


Nyt kaapeista löytyy tilaa, kun sieltä on valittu ylimääräinen tavara pois.


Hyvät vinkit auttavat myös pitämään järjestystä yllä."

"Palvelu oli ilahduttavan asiakaslähtöistä, itseasiassa hämmästymiseen saakka.


Koen tulleeni kuulluksi, nähdyksi, ymmärretyksi ja silkkihansikkain kohdelluksi.


Minun ei tarvinnut pelätä, jaksanko tehdä homman loppuun, koska kannattelit minua ja työtä tehtiin yhdessä.”

"Luopuminen tavaroista oli helpompaa, kun vierellä oli toinen ihminen sekä tavaroilla paikka, johon tarpeettomat voi viedä."

"Olet ihana työssäsi ja tuot mukanasi paljon iloa. Olet ihmisenä raikas ja työhön tarttuva. Se auttaa projektin viemisessä alusta loppuun saakka tehokkaasti. Sinulla on herkkyyttä ja empatiaa kohdata asiakkaan tarpeet, voimavarat ja tilanne siinä hetkessä sekä työskennellä siitä käsin. Saat asiakkaasi tuntemaan itsensä tärkeäksi. Nämä auttavat muutoksen tekoa sekä siinä pysymistä.


Sinulla on rohkeutta ehdottaa muutoksia, jotka voi jättää hautumaan tulevaisuuden varalle.


Kiitos turvallisista alkuvauhdeista. Uskallan keinutella jo haparoiden itsekin.

USEIN KYSYTTYÄ AMMATTIJÄRJESTÄMISESTÄ

Ammattijärjestäjä eli Professional Organizer on järjestämisen asiantuntija. Ammattijärjestäjä auttaa asiakasta luopumaan turhista asioista ja keskittymään itselle tärkeisiin asioihin. Karsinnan kohteena voivat olla esimerkiksi tavarat, paperit, digitaaliset tiedostot, toimimattomat arjen rutiinit tai vaikka huonot kulutus- tai ajanhallintatottumukset. Järjestämistä voidaan tehdä muun muassa asiakkaan kotona, vapaa-ajan asunnolla, varastossa tai työpaikalla. Ammattijärjestäjän avusta voi olla suuri hyöty esimerkiksi muuton tai kuolinpesän raivauksen yhteydessä.

Karsimisen jälkeen jäljelle jääneet asiat järjestetään selkeästi ja loogisesti. Järjestäminen vapauttaa tilaa, aikaa ja tehokkuutta sekä lisää selkeyttä ja tasapainoa.

Anne te Velde-Luoma on kouluttanut Suomessa ammattijärjestäjiä yli kymmenen vuoden ajan. Suomen ammattijärjestäjät ry kokoaa yhteen Suomen koulutetut ammattijärjestäjät ja yhdistys on luonut ammattijärjestäjien eettisen ohjeistuksen, jonka noudattamiseen jäsenet sitoutuvat. Yhdistys myös kouluttaa jäseniään säännöllisesti.

Minun tiestäni koulutetuksi ammattijärjestäjäksi voit lukea täältä.

Suomen ammattijärjestäjät ry.

Ammattijärjestäjän palveluita ostamalla saat itsellesi toiset apukädet asioiden läpikäymiseen ja toiset aivot järkeilemään luopumisen tuskan äärelle, karsittavien asioiden kohtaloa ja jäljelle jäävien asioiden sijoittamista. Ammattijärjestäjä huolehtii projektin suunnittelusta, etenemisestä ja loppuun saattamisesta. Ammattijärjestäjä myös motivoi ja kannustaa turhautumisen hetkinä sekä antaa tarvittaessa vinkkejä ja neuvoja karsimiseen, säilyttämiseen ja kierrättämiseen.

 

Ostamalla ammattijärjestäjän palveluita säästät aikaasi ja voimavarojasi ja voit jatkossa keskittyä muihin sinulle tärkeämpiin asioihin.

Jos tavaramäärä aiheuttaa harmia ja hankaluuksia arjen sujumisessa:

  • tavarat ovat usein hukassa, niillä ei ole selkeitä omia paikkoja tai ne seilaavat paikasta toiseen – luodaan yhdessä selkeät ja loogiset paikat tärkeille tavaroille
  • siivoamaan pääsee vasta tuntien tavaroiden siirtelyn ja järjestelyn jälkeen – helpotetaan siivoamista ja arjen sujumista karsimalla turhat tavarat ja järjestämällä säästettävät loogisesti

Jos omat voimavarat, aika tai osaaminen eivät riitä selkeän järjestyksen luomiseen:

  • kiireinen arki ei mahdollista pitkäjänteistä keskittymistä tavaroiden säännölliseen läpikäymiseen ja järjestämiseen – kaksi käsiparia saa enemmän aikaan kuin yksi, joten aikaakin menee vähemmän kuin yksin tekemällä
  • omat voimavarat eivät riitä projektin aloittamiseen ja loppuun saattamiseen – ammattijärjestäjänä autana ja tuen sinua askel kerrallaan
  • yllättävä tilanne tai tiukka aikataulu esimerkiksi elämän kriisitilanteessa, kuten muutossa, avioerossa, sairastuessa, kuolinpesän tyhjentämisessä – ammattijärjestäjänä autan luottamuksellisesti ja sinun tarpeistasi lähtien
  • et tiedä mistä aloittaa, mitä karsia ja mitä säästää eikä kierrättäminenkään välttämättä kuulu vahvuuksiisi – ammattijärjestäjänä autan sinua hahmottamaan projektin eri vaiheet, autan päätösten tekemisessä ja annan vinkkejä kierrättämiseen, tavaroiden selkeään sijoittamiseen ja tavaramäärän hallintaan

Jos tuntuu, että arjen rutiinit ovat hukassa:

  • arki on selviytymistä päivästä toiseen eikä ennakoinnista ole tietoakaan – luodaan yhdessä selkeitä rutiineja, jotka helpottavat arjen sujumista

 

Siivoamisella ja järjestämisellä on paljon yhteistä, mutta ne myös eroavat selvästi toisistaan. Siivouksessa keskitytään roskien, pölyjen ja tahrojen poistamiseen, kun taas järjestämisen keskiössä ovat tavarat, paperit, digitaaliset tiedostot tai vaikka arjen rutinit. Tavoitteena on karsia turhat asiat pois ja luoda jäljelle jääville asioille niiden ansaitsema paikka ja tila. Toki järjestäessä myös siivotaan tarvittaessa pölyt pois tavaroista ja säilytyspaikoista, mutta se ei ole järjestämisen tärkein osuus. Joskus voi käydä niin, että järjestämisprosessin aikana kyytiä saavat myös pinttyneet uskomukset, tavat ja tottumukset. 😉

 

Siivooja ei yleensä siirtele tavaroita siivouksen tieltä, joten palkataksesi siivoojan kotiisi, tulisi kodin olla hyvässä järjestyksessä, jotta siivous on mahdollista tehdä sujuvasti. Eli mikäli haaveilet säännöllisen siivouksen hankkimisesta, voisi ensin olla hyvä idea palkata ammattijärjestäjä järjestämään kodistasi helposti ja nopeasti siivottava. Tällöin saat parhaan hyödyn myös siivouspalveluista. Alla erään asiakkaani ajatus järjestämisestä ja siivouksesta:

” Olen jo aiemmin käyttänyt satunnaisesti siivouspalveluita. Nyt vakuutuin, että myös ammattijärjestäjän palveluita kannattaa käyttää. Järjestämisprosessi oli kiva kokemus ja ilo siitä säilyy pitkään – varmasti pidempään kuin vaikkapa siivoojan käynnistä.”

 

Ammattijärjestäjän paikan päällä tekemästä järjestämistyöstä ja siihen kiinteästi liittyvästä suunnittelutyöstä on mahdollista saada kotitalousvähennystä. Alkukartoitus ja työsuunnitelman tekeminen ei siis ilman varsinaista järjestämistä oikeuta kotitalousvähennykseen. Etäohjaus ei ole kotitalousvähennyskelpoista.

Mikäli sinua askarruttaa jokin kotitalousvähennykseen liittyvä asia, ota yhteyttä, niin selvitellään asiaa. Lisätietoja löydät myös Verottajan sivuilta.

OTA YHTEYTTÄ

Haluatko kysyä jotain? Vastaan mielelläni kysymyksiisi, joten ota rohkeasti yhteyttä!

Scroll to Top